Przy obecnym
rozwoju dydaktyki, pedagogiki i psychologii dla nauczycieli i wielu rodziców
wiadomym jest, że podstawą skutecznego procesu nauczenia/ uczenia się jest
motywacja. Aby każdy z naszych uczniów chciał podjąć wysiłek by się uczyć musi
mieć świadomość „Po co, w jakim celu to robię?”. W tym momencie idealnym
rozwiązaniem wydaje się być ocenianie kształtujące, które nie jest, jak sama
nazwa wskazuje „tylko” ocenianiem, jest bowiem starannie przemyślanym systemem
pedagogicznym. Wymaga dużego zaangażowania całego grona pedagogicznego, które
zdecyduje się na zmianę organizacji procesu nauczania akceptowanej również
przez uczniów. Ocenianie kształtujące nie polega na dodaniu kilku nowych
technik do warsztatu nauczyciela. Jego podstawą jest pięć filarów
– strategii, które określają cel stosowania OK. Wszystkie
strategie OK są ze sobą powiązane, uzupełniają się i stanowią drogowskazy
do skutecznego nauczania i uczenia się. Strategie nauczania kształtującego to:
1.
Określanie i wyjaśnianie
uczniom celów uczenia się i kryteriów sukcesu.
2. Organizowanie w klasie dyskusji, zadawanie pytań i zadań, dających
informacje, czy i jak uczniowie się uczą.
3. Udzielanie uczniom takich informacji zwrotnych, które umożliwiają ich
widoczny postęp.
4. Umożliwianie uczniom, by korzystali wzajemnie ze swojej wiedzy i
umiejętności.
5. Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego
uczenia się.
W dużym skrócie, ocenianie
kształtujące polega więc na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania
informacji, które pozwolą rozpoznać, jak przebiega proces uczenia się, aby: nauczyciel
modyfikował dalsze nauczanie oraz uczeń otrzymywał informację zwrotną pomagającą
mu się uczyć.
Wskazywanie uczniom lub ustalanie wraz z nimi celu podejmowanych w czasie lekcji
działań oraz ustalenie drogi do osiągnięcia celów (kryteria sukcesu) jest
kluczowe w procesie uczenia się, nauczania. Cele działań określamy jako coś, co
chcemy osiągnąć, do czego dążymy: „dowiem się, poznam, opiszę, powtórzę”.
Kryteria sukcesu natomiast są naszymi wymiernymi i policzalnymi drogowskazami,
dlatego: „zapamiętam, wyliczę, wymienię, porównam, podam, uzasadnię, wskażę (3
przyczyny i 3 skutki)” . Koniecznym jest aby w toku lekcji powracać do określonych
celów i kryteriów sukcesu, aby sprawdzić stopień ich realizacji. Kryteria
sukcesu służą również do podsumowania lekcji, a jednocześnie stanowią wytyczne
do ustalenia, jaki materiał będzie podstawą do sprawdzenia zdobytych wiadomości
i umiejętności.
Cele i kryteria sukcesu warto przedstawiać, formułować
z perspektywy ucznia, są przede wszystkim dla niego i uczniowi mają ułatwiać
uczenie się!
Ważne jest aby w czasie lekcji tworzyć sytuacje, w
których możliwy jest dialog pomiędzy nauczycielem a uczniami. Nauczyciel
zadaje pytania, które stymulują ciekawość uczniów oraz zachęcają ich do
rozważań i poszukiwania odpowiedzi. Powinny to być pytania mające na celu
odświeżenie wiedzy i odwołanie się do informacji, które uczniowie już posiedli.
Są to pytania odwołujące się m.in. do porównań oraz wyszukiwania różnic i
podobieństw.
Podczas
pracy na lekcji lub podczas wykonywania zadań nauczyciel powinien udzielać
uczniom informacji zwrotnej. Aby ocena pracy ucznia mogła być przez
niego wykorzystana w procesie uczenia się, powinna mieć formę wyczerpującego
komentarza. Informacja zwrotna zawiera odpowiedzi na pytania: Co zrobiłeś dobrze? Co
muszę poprawić? Jak mam to poprawić? Jak mam się dalej rozwijać?
Ponieważ
człowiek najlepiej uczy się w grupie, dlatego warto organizować pracę na lekcji tak, aby
uczniowie mieli możliwość uczenia
się od siebie nawzajem, uczenia się współpracy (szczególnie podczas pracy metodą
projektu). Nauczyciel daje uczniom czas na dyskusję i wspólne ustalanie
odpowiedzi. Rozmowa uczniów o tym, czego się uczą, wiąże zdobywaną wiedzę z
tym, co już wiedzą i umieją, pomaga im więc lepiej zrozumieć nowe zagadnienia.
W celu motywowania uczniów do działania należy budować zainteresowanie
nauczanymi zagadnieniami, wskazywać przydatność nauczanych treści w życiu
codziennym, odnosić poznane treści do otaczającego świata. Można to uzyskać
poprzez zadawanie pytań kluczowych, czyli takich, które w ciekawy sposób pokazują
szerszy kontekst tematu, tworzenie napięcia lub wywoływanie sensacji w celu
zaciekawienia uczniów.
Większość strategii nauczania kształtującego realizowana jest, a w zasadzie pogłębiana, podczas pracy uczniów z zadaniem edukacyjnym. Dlatego zadania przydzielane uczniom są ściśle powiązane z celami i kryteriami sukcesu, opierają się na pracy w parach, grupach lub zespołach, są dostosowane do możliwości i umiejętności uczniów oraz wspierają ich w procesie uczenia się.
Ewa A. Szymańska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz