Rezultaty projektu



"Przez dwujęzyczność do przyszłości" - to tytuł projektu Erasmus+, który Szkoła Podstawowa nr 1 w Mosinie realizowała od 1 października 2019 r. do 31 marca 2022 r. Głównym założeniem tego przedsięwzięcia był rozwój kadry pedagogicznej naszej placówki w kwestii znajomości języka angielskiego oraz wzmacnianie kompetencji metodycznych. 

Publikacje stworzone w ramach realizacji niniejszego projektu są dostępne TU.

Rezultatem tego projektu, z którego jesteśmy najbardziej dumni, jest publikacja "CLIL for Primary Schools". Zawiera ona 27 scenariuszy lekcji i kart pracy gotowych do wykorzystania na lekcjach głównie w klasach dwujęzycznych (choć nie tylko). Została ona opracowana przez wszystkie nauczycielki bezpośrednio zaangażowane w projekt. Są one dowodem na to, że można połączyć metody naprawdę aktywizujące uczniów z elementami oceniania kształtującego (cel lekcji, kryteria sukcesu, informacja zwrotna). Gwarantują one efektywną naukę zarówno na lekcjach języka angielskiego, jak i na przedmiotach nauczanych dwujęzycznie na poziomie szkoły podstawowej. Zostały one stworzone przez nauczycieli praktyków, przetestowane i opracowane w formie ebooka i są udostępnione w formie otwartych zasobów edukacyjnych. Udało nam się także wydać drukiem kilkadziesiąt egzemplarzy, co znacznie ułatwia nam upowszechnianie tej publikacji.



Udało nam się zorganizować 2 konferencje dla nauczycieli i dyrektorów podstawowych szkół dwujęzycznych. Na etapie wnioskowania miał to być swoistego rodzaju panel dyskusyjny dla kilku lokalnych szkół, jednak zainteresowanie tą inicjatywą przeszło nasze oczekiwania. Zgłosiło się bowiem 7 szkół, przedstawiciele Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz naszego organu prowadzącego. Udało nam się także zaprosić profesora UAM - pana Pawła Łupkowskiego oraz autorkę poczytnej książki "Języczni. Co język robi naszej głowie". Podzieli się oni swoją wiedzą i doświadczeniami w zakresie edukacji językowej. Następnie zgromadzeni uczestnicy podzielili się swoimi refleksjami nt. nauczania dwujęzycznego. Zgodnie doszliśmy do wniosku, że jednym z głównych wyzwań jest brak dostępu do materiałów dwujęzycznych, które można wykorzystywać na poziomie szkoły podstawowej. Nasza publikacja (wówczas jeszcze w dość roboczej wersji) spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, a wicedyrektor ODN w Poznaniu zaproponowała nam poprowadzenie kolejnego tego typu spotkania, tym razem poświęconego właśnie organizacji dwujęzycznych lekcji. Odbyło się ono w siedzibie ODN i zgromadziło kilkudziesięciu uczestników, którzy mieli okazję przetestować opracowany przez nas model lekcji, będący kanwą scenariuszy z naszej projektowej publikacji. Dodatkowo zainicjowaliśmy powstanie sieci współpracy i platformy, na której dwujęzyczni nauczyciele mogą dzielić się swoimi autorskimi materiałami, komunikować się z innymi, szukać inspiracji, zapraszać na konkursy, spotkania itp.

 

 





Stworzyliśmy 2 autorskie, innowacyjne programy nauczania: 
- ANGIELSKI PRZYJAZNY MÓZGOWI - program nauczania j. angielskiego na poziomie VII-VIII klasy szkoły podstawowej w oddziałach dwujęzycznych; u jego podstaw leżu stwierdzenie, że "mózg ucznia to miejsce pracy nauczyciela", dlatego bazuje on na skutecznych sposobach uczenia się i zapamiętywania, wspiera rozwój motywacji, kształtuje ciekawość poznawczą, integruje różne dyscypliny i przedmioty szkolne, a zarazem kształtuje wszystkie sprawności językowe ze szczególnym naciskiem na komunikację ustną; zakłada także realizację treści nadprogramowych, np. czytanie anglojęzycznych lektur, zajęcia z retoryki, programowanie prostych robotów, pracę z długopisami 3D, warsztaty sketchnotingu i metod szybkiego zapamiętywania.
- PROGRAMOWANIE I DOŚWIADCZANIE TO NASZE ZADANIE - program zajęć edukacji informatycznej z elementami STEAM na etapie klas I-III szkoły podstawowej; jego głównym celem jest pokazywanie dzieciom szans i możliwości rozwoju, jakie niesie ze sobą postęp technologiczny o dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych; zakłada on pokazywanie dzieciom i rodzicom stron internetowych, robotów i programów edukacyjnych w połączeniu z eksperymentowaniem (np. poprzez tworzenie makiet, prostych modeli maszyn (np. pompy hydraulicznej), kształtowanie myślenia komputacyjnego (tj. znajdowania rozwiązań problemów z różnych dziedzin przy świadomym wykorzystaniu metod i narzędzi informatycznych) oraz umiejętności pracy w grupie, logicznego myślenia, planowania i realizacji zamierzonych celów.

Cztery uczestniczki kursów językowych zdobyły certyfikaty TGLS poświadczające ich znajomość języka angielskiego na poziomie B1 (trzy osoby) oraz B2 (jedna osoba).



Na potrzeby upowszechniania niniejszego projektu powstała strona internetowa w formie bloga (www.edukacja-dwujezyczna.blogspot.com). Dość szybko okazało się jednak, że regularnie zwiększa się grono naszych odbiorców, którzy chętnie korzystają z narzędzi, metod i inspiracji opisywanych w naszych artykułach. Aktualnie blog ma prawie 6000 wyświetleń, za które bardzo gorąco dziękujemy,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz