środa, 5 maja 2021

THERE IS ALWAYS A SOLUTION. Mam tę moc😊😊😊

 

Kto odpowiada za mój rozwój?

 

Odpowiedź jest oczywista: ja sam. Tymczasem często szukamy wymówek, żeby usprawiedliwić nasze niepowodzenia lub słabe wyniki edukacyjne. Myślimy: mam kiepskiego nauczyciela, nie mam pieniędzy na korepetycje, nie mam talentu do języków, moje warunki domowe są trudne, itd. Jednak te obiektywne trudności mogą sprawić, że walcząc z nimi, osiągniemy sukces i dodatkowo rozwiniemy wiele potrzebnych w życiu kompetencji np.  kreatywność, wytrwałość, dobrą organizację pracy, umiejętność współpracy w grupie i in.


Tylko właśnie – to nasza postawa jest tu kluczowa: od nas głównie zależy, czy wobec wyzwań jakie niesie ze sobą praca nad sobą i rozwój przyjmiemy postawę bierną (Co ja mogę?), czy aktywną (Kto, jak nie ja?). Bądź kowalem swojego losu – mówi porzekadło ludowe. A mądrości ludowej należy słuchać😊

 

W jednym z projektów erasmusowych, w których brałam udział*, dzieciaki i nauczyciele ukuli razem hasło przewodnie: „THERE IS ALWAYS A SOLUTION - FIND IT!” („Zawsze jest rozwiązanie – Znajdź je!). I to rzeczywiście zadziałało! Przyjmując taką postawę, udało nam się wspólnie zrobić wiele fantastycznych rzeczy. To był swoisty „kop rozwojowy” dla wszystkich uczestników. Patrząc na to z dzisiejszej, kilkuletniej perspektywy, dochodzę do wniosku, że to właśnie dzięki zmierzeniu się z wieloma problemami, czasem bardzo trudnymi i złożonymi, tak wiele się nauczyliśmy.

 

Problemy, trudności, wyzwania były, są i będą zawsze. One wpisują się w nasze życie. Jeśli chcemy coś osiągnąć, musimy pokonać wiele przeszkód i włożyć dużo wysiłku w realizację celu. Czasem trzeba spojrzeć na sprawę z dystansem, dać sobie czas na znalezienie rozwiązania. Bywa i tak, że po wnikliwej analizie stwierdzamy, że koszt jest niewspółmierny do wysiłku. Wtedy lepiej sprawę zamknąć i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Nie zawsze się wygrywa.  A wtedy dobrze jest sobie powiedzieć: „OR YOU WIN, OR YOU LEARN” („Albo wygrywasz, albo się uczysz”). Porażki są nam dane po to, żeby wyciągać wnioski i z tego doświadczenia skorzystać w przyszłości.

 




Podsumowując: ZMIANA MYŚLENIA REALNIE WPŁYWA NA ZMIANĘ NASZEGO ŻYCIA. Ważnym jest, by o tym pamiętać, także w czasie pandemii, w którym pojawiło się mnóstwo nowych przeszkód i utrudnień. Zapamiętajmy te dwa hasła: There is always a solution! i Or you win, or you learn. Bo my sami jesteśmy siłą do zmiany. Mamy tę moc 😊😊😊

 

 

* Brains at school - knowledge is power! / Mózgi w szkole - wiedza jest potęgą! 

Projekt Erasmus+ z lat 2015-2017 realizowany przez szkoły z Polski, Rumunii i Włoch.

Został znany przez FRSE za najlepszy polski projekt edukacyjny w perspektywie 2014-2020 w kategorii EDUKACJA SZKOLNA w konkursie EDUinspiracje

Zainspiruj się i zobacz materiały projektowe tu:

https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2015-1-PL01-KA219-016735

https://sp1mosina.edu.pl/erasmus-

 

Written by: Agata Walter

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz